Zelfbevrediging – Christenen en seks deel 3

Serie: Christenen en seks
Inleiding: Een goed, bijbels verhaal over seks
1. Begeren en fantaseren
2. Dungeons & Dragons
3. Zelfbevrediging
4. Volgt…
————————————————————–

Toen ik een jaar of 10 was zei mijn 2 jaar oudere zus: “Robert, om te weten of iets goed is moet je gewoon denken, zou ik dit ook doen als mijn zus… ” en toen verbeterde ze zichzelf: “..nee, als Jezus erbij was?” Mijn zus en ik hadden het niet over seks. Toch geldt voor veel christenen een soortgelijke redenering voor het afwijzen van zelfbevrediging. Want wees eerlijk, wie voelt zich prettig bij het idee om door Jezus gevonden te worden met zijn broek op de enkels?

Zonde-sensor
Zelfbevrediging voelt voor veel christenen (maar ook voor niet-christenen) ongemakkelijk. Niemand vertelt op een verjaardag dat hij ’s middags nog gemasturbeerd heeft. Wijst dit op een ingebouwde zonde-sensor, die ons vertelt dat masturberen fout is? Bewijst je schaamte dat het verkeerd is om seks met jezelf te hebben? Maar deze wat-als-Jezus-binnenloopt toets helpt ons niet verder, want ook als ik een grote boodschap aan het doen ben hoop ik dat Christus nog even vertoeft te komen. Mijn zus van 12 maakte het al onbedoeld duidelijk, we verwarren Jezus met onze huisgenoten.
Seks is privé, het raakt ons letterlijk en figuurlijk op onze meest intieme plekken. Daar hoeven we geen pottenkijkers bij te hebben, dat houden we het liefst voor onszelf. En omdat veel dingen waar we ons voor schamen een bepaalde vorm van kwaad in zich hebben, zijn we schaamte gaan verwarren met zonde. Maar onze behoefte aan privacy rondom onze seksualiteit is juist een voorbeeld van goede schaamte.

Exclusief
Goede schaamte bakent delen van je leven af die kwetsbaar zijn. Verdriet, verlangen, angst, opwinding, het zijn allemaal emoties die je liever niet publiekelijk deelt. Het toont je zwakke plekken. Het zou tegen je gebruikt kunnen worden. Tegelijk zijn het emoties die je belangrijkste relaties kunnen versterken. Door samen met je vrienden te spreken over je angsten en je verlangens verdiep je de vriendschapsband. Door iets van jezelf weg te geven, kom je dichter bij elkaar. Ook geeft het je vrienden de kans om je te steunen en te helpen. Het delen van persoonlijke gevoelens is een teken van vertrouwen die de band met de personen om je heen versterkt.
Seksuele opwinding is de meest bijzondere emotie in dat rijtje. Het hoort bij seks, en seks is iets dat we uniek delen met onze man of vrouw. Het delen van verdriet, woede, verlangen, huilen, samen juichen, praten, wandelen, het zijn allemaal dingen die we niet alleen met onze partner doen, maar ook met vrienden en familie. Seks is (voor vrijwel iedereen) iets dat je exclusief met je partner deelt. Van alle dingen in het leven die we dus beschermen met onze schaamte, is seks het best beschermd. Daar schamen we ons dus ook het meest voor. Dat is goede schaamte, het is schaamte die ons huwelijk beschermt en onze relatie verdiept en verbetert.

Menselijk
Tegelijk krijg je door het delen van je lichaam met je partner extra seksuele opwinding. Het is prettig spannend om je bloot te voelen in het bijzijn van die persoon die je volledig vertrouwt, om dingen te doen die de grenzen van je persoonlijke veiligheid doorbreken. Ik schrijf het allemaal een beetje omwonden op, het hoeft ook niet plat besproken te worden, maar seks is ook gewoon heel erg opgewonden worden door met elkaars geslachtsdelen te spelen. Door misschien wel dingen te doen waarvan niemand weet dat jullie dat samen doen. Je hoeft je er niet voor te schamen, in de zin dat het verachtelijk is, het is namelijk helemaal prima. Maar je mag het wel beschermen met schaamte die anderen buitensluit. Tegen mensen die er niet bij horen te zijn.
We zijn geen koeien in de wei, die elkaar gewoon bespringen waar iedereen bijstaat. We zijn geen paard langs de kant van de weg die zijn opgewonden penis zonder schaamte een halve meter uitschuift. Wij houden dingen voor onszelf, dat maakt ons menselijk.
Het feit dat we ons schamen voor zelfbevrediging betekent dus zeker niet dat er sprake is van zondige schaamte, integendeel. Onze schaamte is een gezond onderdeel van onze seksualiteit. (Overigens is het sowieso erg gevaarlijk om je geweten te gebruiken als richtlijn voor de zonde. Als je je hele leven hebt gehoord dat hinkelen op één been zondig is, dan zul je dat waarschijnlijk nooit zonder twijfel kunnen doen. En ‘God heeft het zo niet bedoeld’ klinkt dan ook als aannemelijke reden dat hinkelen zondig is.)

Vreemdgaan met jezelf?
Maar als seks zo uniek is voor de relatie die je met je partner hebt, is zelfbevrediging dan niet een vorm van vreemdgaan met jezelf? Is seks niet iets dat je enkel en alleen met een ander kunt beleven? Het antwoord op die vraag is eenvoudig ‘nee’.
Allereerst omdat seks veel meer is dan ‘de daad’ alleen. We hebben allemaal seksuele gedachten, verlangens en opwinding die we niet delen met onze partner. Een deel daarvan werkt als de aanzet tot seks met die ander. Je krijgt al zin in seks als je nog alleen bent, en als je elkaar dan ziet dan is er geen houden meer aan. Andere keren raken we opgewonden, maar is onze man of vrouw niet in de buurt, is er geen tijd of gelegenheid, of heeft de ander geen zin. Dan ebt de seksualiteit weer weg, en gaat het leven weer gewoon verder.

En natuurlijk zijn er ook seksuele verlangens of gedachten die we liever niet delen met onze partner, of die onze partner niet met ons wil delen. Dat hoeft helemaal niet ‘zondig’ of zo te zijn, het kan best zijn dat zij het graag een keer op de keukentafel wil doen, en hij bij dat idee zijn ontbijt niet meer door zijn keel kan krijgen. Haar tafelseks-opwinding blijft dan iets van haarzelf alleen. Dan heb ik het nog niet eens over singles die helemaal geen relatie hebben. Al hun seksuele gedachten en verlangens zijn enkel van henzelf, toch zal niemand dat zondig noemen. Seksualiteit is niet alleen ‘de daad’, het zijn ook onze gedachten en verlangens, onze opwinding en fantasie, en dat is maar goed ook want zonder dat alles zouden we waarschijnlijk nooit seks hebben. En veel van die seksualiteit beleven we alleen in ons uppie, zonder onze partner.

Losgescheurd
Het is vreemd om dan te stellen dat het fysiek stimuleren van onze geslachtsdelen wel enkel samen beleefd mag worden. Dan mag je in je eentje fantaseren, verlangen, opgewonden raken, maar enkel met z’n tweetjes een orgasme krijgen. Dat is een kenmerkend element van een preutse vorm van het christendom. Het fysieke seksuele element wordt dan losgescheurd van de rest van de seksualiteit, en apart beoordeeld. Maar voor seks geldt hetzelfde als voor al die andere samenbindende emoties. Je kunt ze delen met een ander, maar ze horen ook bij je als je alleen bent.
Je kunt de emotie niet loskoppelen van de bijbehorende uiting. Alsof je wel verdrietig mag zijn als je alleen bent, maar pas mag huilen als je samen bent. Natuurlijk is seks veel meer dan een emotie, waar het om gaat is dat wat je samen deelt niet losgekoppeld kan worden van wat je alleen bent en ervaart.

Jezus en Paulus koppelen onze gedachten en verlangens ook direct aan onze handelingen. Overspel en verkeerde begeerten zijn voor Jezus hetzelfde. In Mattheüs 5 verbindt hij telkens opnieuw onze gedachten en verlangens aan werkelijke daden. Paulus doet in Romeinen 1 hetzelfde, als hij de gevolgen van de goddeloosheid en de afgoderij koppelt aan onrechtvaardigheid. Ook bij Paulus begint die ongerechtigheid bij het omdraaien van onze begeerten en verlangens. (Lees voor het verschil tussen begeren en fantaseren, en tussen verkeerde begeerten en goede begeerten, het vorige blog in deze serie over seks)

De gedachte dat masturberen verkeerd is, omdat seksualiteit enkel samen met je man of vrouw beleefd mag worden houdt geen stand. Het grootste deel van onze seksualiteit beleven we sowieso alleen. Juist doordat we ook als we alleen zijn seksuele wezens zijn, ontstaat de wens en het verlangen om die seksualiteit te delen.

Nuchter
Zelfbevrediging is een prachtig biologische mechanisme om van je seksuele spanning af te komen. Je kunt het wegduwen, bijvoorbeeld omdat je je moet concentreren op andere zaken. Maar naar verloop van tijd wordt onze seksuele behoefte te groot, dan lukt het steeds minder om je te concentreren. Zelfbevrediging is dan een mooie manier om je seksuele behoeften te bevredigen, als geslachtsgemeenschap niet mogelijk is. Als je dat niet doet dan regelt je lichaam het als je slaapt. Ook dan gaat het gepaard met seksuele dromen. We kunnen onze seksuele behoeften wel uitstellen, niet afstellen.

In de Bijbel wordt er heel nuchter omgegaan met zelfbevrediging. In Leviticus 15 staat dat een man zich met water moet wassen als hij een zaadlozing heeft gehad. Dat het gaat over iemand die alleen is blijkt uit de soortgelijke aanwijzingen die 2 verzen later volgen voor een zaadlozing als je samen bent. In beide gevallen wordt er gesproken over onreinheid, maar dat moet je niet als iets zondigs lezen. Je bent dan ritueel onrein, zoals een vrouw die ongesteld is. Het heeft ook een hygiënische component: ga je wassen.
Nergens in de Bijbel, dus ook niet in Leviticus, wordt zelfbevrediging in een normatief kader benoemt. Er zijn geen wetten die het expliciet verbieden, er zijn zelfs geen passages waar het impliciet verboden wordt, en dat terwijl seksuele zonden uitgebreid aan de orde komen.

Onanie
Vroeger werd er verwezen naar de persoon Onan als bewijs dat zelfbevrediging verkeerd is. Onan werd immers door God gedood omdat hij zijn zaad op de grond verspilde (Genesis 38). Onan was de 2e zoon van Juda. Zijn oudere broer, met de naam Er, stierf zonder nageslacht, en liet zijn vrouw, Tamar, als weduwe achter. Volgens lokaal gebruik moest Onan daarom zijn zwagerplicht vervullen. Van zijn vader Juda moest hij een zoon voor zijn broer verwekken bij Tamar. Dat kind zou dan gelden als zoon van Er, en daar had Onan geen zin in: “Onan wist echter dat dit nageslacht niet voor hem zou zijn; daarom gebeurde het, telkens wanneer hij bij de vrouw van zijn broer kwam, dat hij zijn zaad op de grond verspilde om zijn broer geen nageslacht te geven.” (vers 9).
Op deze manier deed Onan Tamar geen recht. Hij gebruikte haar wel seksueel, maar gaf haar bewust geen zoon die (later) voor haar kon zorgen. Ook ondermijnde hij zo Gods heilsplan, uit Juda zou de Messias geboren moeten worden. Onan weigert hier aan mee te werken door de lijn van Juda via Er niet voort te zetten. Daarom doodt God hem. Hoe vreemd het verhaal ook klinkt in onze oren (en het wordt nog vreemder, maar dat moet je zelf maar lezen!), het heeft helemaal niets te maken met zelfbevrediging. Er komt zelfs geen masturbatie in voor.

Voorgedefinieerd?
Dat God onze seksualiteit zo geschapen heeft dat ze het beste tot zijn recht komt met een ander, wil niet zeggen dat we afbreuk doen aan Gods wil als we seks hebben met onszelf. God heeft ons onuitputtelijke mogelijkheden gegeven met ons lichaam en onze geest. We kunnen muziek componeren, gebouwen bouwen, techniek ontwikkelen, het land cultiveren, en met dat alles onze zenuwen en gedachten stimuleren, genieten. In de Bijbel lezen we wetten die ons bij het kwaad vandaan moeten houden, en ons voor onrecht moeten behoeden. Dat is van een heel andere orde dan dat God al onze mogelijkheden al vooraf met vaststaande bedoelingen ingekaderd heeft.
De reikwijdte van wat we met onze handen mogen doen is niet vooraf door God gelimiteerd. Er is geen bijbelse definitie van de voorgeschreven mogelijkheden, zodat wij ons moeten afvragen of God bij de schepping al aan pianospelen dacht, of aan typen op een toetsenbord. Ik kan zelfs op mijn handen lopen!
De mens is door de zwaartekracht gebonden aan de aarde, toch hebben we leren vliegen. Tekenen we dan buiten de lijntjes van Gods schepping? Negeren we dan zijn bedoelingen? Hij gaf ons dag en nacht, wij doen een lampje aan. Hij gaf ons het land, wij bouwden een schip.

Scheppingsmacht
Gods schepping heeft een rijke ordening, en het feit dat God mannen en vrouwen heeft geschapen, waarbij de penis van de man op een wel heel erg mooie, leuke, spannende, lekkere en opwindende manier in de vagina van de vrouw past, is een fantastisch feit. Maar maak die rijke schepping niet kapot door dat als normatief kader te gebruiken. De biologische werkelijkheid is in de dagelijkse praktijk vele malen complexer, diverser en verrassender dan onze normatieve interpretaties van Genesis.
De scheppingshoofdstukken geven in grote lijnen de geordende scheppingsmacht van God weer. Ze vertellen over zijn buitenbiologische autoriteit en macht over de schepselen. Het geeft ons inzicht in Gods onderscheidende vermogens, zijn soevereiniteit over de uitersten der aarde: Hij scheidt het licht van het duister, de hemel van de aarde, de zee van het land. De schepselen zijn geen goden, God plaatst ze elk in hun territorium. Hij schept met man en vrouw onze mogelijkheid tot liefde, geluk, genot en voortplanting. Daar mag je niet alleen maar seks onder verstaan, maar ook al het andere dat we delen: gesprekken, gevoelens, creativiteit, samenwerking, ontspanning. Maar het mens zijn, is veel meer dan enkel man en vrouw zijn. Onze sociale connecties zijn veel diverser dan enkel die tussen man en vrouw. In Genesis geeft God ons geen blauwdruk voor ons leven. Hij zet op onze plaats, maar geeft ons ook zijn creatieve beeld, en de opdracht om aan de slag te gaan met onze mogelijkheden. Onze seksualiteit is veel breder en dieper dan enkel het schuiven van een penis in een vagina. We zijn geen dieren die leven binnen de kaders van onze instincten. Juist door op een verstandige manier met onze mogelijkheden om te gaan eren we God, die ons geschapen heeft. Het onderdrukken van onze persoonlijke seksualiteit is juist een ontkenning daarvan.

Verstandig
En bij dat laatste zit direct de waarschuwing en de kanttekening die ik wil plaatsen bij zelfbevrediging. Doe het niet alsof je een dier bent, geleid door je eigen lusten, verslaafd aan orgasmes en seksuele stimulaties. Laat het je leven niet beheersen, door pornoverslavingen, door van elke vrouw opgewonden te raken, en hen dus als lustobjecten te zien. Ga verstandig met je seksualiteit om, ook als je alleen bent.
Zorg ervoor dat je jezelf niet lusteloos masturbeert, en daarmee het seksuele component van je huwelijk frustreert. Wat is de bron van je seksuele verlangens? Ik zag ooit een statistiek waaruit bleek dat mannen meer fantaseren over andere vrouwen, dan over hun eigen vrouw. Waarom eigenlijk? Laat als je een relatie hebt ook je soloseks je huwelijksleven ondersteunen.
Maak onderscheid tussen fantaseren en begeren, maak onderscheid tussen gestolen begeerten, en het begeren van wat je toekomt. Seks is als alcohol. Door God gegeven, geniet ervan, drink een wijntje met je partner, drink een biertje als je alleen bent, maar wordt geen eenzame alcoholist, laat het niet je leven leiden, laat het niet tussen jou en God in komen te staan, of tussen jou en je partner. Dank God voor je seksuele gevoelens, en de biologische mogelijkheden die hij je heeft gegeven. Je hoeft je niet te schamen voor God, maar je hoeft hem ook niet als menselijke meekijker te projecteren naast je bed. God is je zus niet.

Goed
Onze seksualiteit is goed en door God gegeven. We ontwikkelen ons seksueel vanaf het moment dat we verwekt zijn. In de pubertijd ontdekken we onszelf op alle mogelijke manieren. Wie zijn we, hoe kijken anderen naar ons, wat is onze mening, wat vind ik prettig en lekker. Het zou verschrikkelijk zijn als we de ontwikkeling van tieners traumatiseren door te suggereren dat sommige onderdelen van die ontwikkeling volledig ongepast zijn.
Juist in het geven van ruimte ontstaat de mogelijkheid om de grenzen aan te geven. Grenzen die de samenleving nodig heeft, want seks kan inderdaad ook veel kapot maken. Zelfs maar de suggestie wekken dat seksualiteit weggestopt moet worden als je alleen bent is een bron voor toekomstige problemen.
Sommige mensen blijven alleen, zij hebben veel tijd en energie om te geven aan kerk en samenleving. Als ze niet de door Paulus besproken gave van seksuele onthouding hebben, dan is zelfbevrediging een prachtige uitkomst. Zo kunnen we masturbatie omarmen als een prachtige door God gegeven manier om van je seksuele spanning af te komen. Het is hét middel bij uitstek tegen pornoverslaving, seksueel misbruik, en zelfs tegen vreemdgaan, of frustraties in je huwelijk. Niet alleen als uiterst noodmiddel, maar ook om jezelf te leren kennen, en te ontdekken wat je te delen hebt.

————————————————————–

Christenen en seks
Inleiding: Een goed, bijbels verhaal over seks
1. Begeren en fantaseren
2. Dungeons & Dragons
3. Zelfbevrediging
4. Volgt…

Reacties