Porno – Christenen en seks deel 4

Serie: Christenen en seks
Inleiding: Een goed, bijbels verhaal over seks
1. Begeren en fantaseren
2. Dungeons & Dragons
3. Zelfbevrediging
4. Porno
5. Seks & huwelijk (volgt)
6. Echtscheiding (volgt…)
7. Seks voor het huwelijk (volgt…)


“Ik moest een film opnemen terwijl ik 40 graden koorts had. Ik huilde en wilde vertrekken, maar mijn agent liet me niet gaan.” (Jessi Summers)

“Ik riep naar hem dat hij moest stoppen and schreeuwde de hele tijd ‘Nee’ maar hij wilde niet stoppen. De pijn werd me teveel, ik was in shock en mijn lichaam verlamde zich.” (Corina Taylor)

“Ik herinner me slechts gruwelijke situaties waarin ik extreme depressies ervoer, terwijl ik alleen en verdrietig was.” (Andi Anderson)

De bovenstaande uitspraken, en andere citaten in dit artikel, komen van (voormalige) pornoactrices die vertellen over hun verleden in de porno-industrie[1]. In de Volkskrant vertelt onderzoeksjournalist Robin D’Angelo, die infiltreerde in de porno-industrie o.a. als cameraman, over actrices die flauwvallen, extreme interne verwondingen hebben, geslagen worden, en achteraf om extra geld moeten vragen[2]. Een wereld waarin de heidense tijden uit de Bijbel herleven. Aan de buitenkant lijkt het glitter en glamour, zoals de Grieks/Romeinse cultuur ons nog steeds onder de indruk brengt. Maar aan de binnenkant is het een wereld met veel slavernij, misbruik en macht. Net zoals in het oude Rome wordt lang niet iedereen gedwongen, en is niet elke deelnemer een slachtoffer. Maar zelfs een van de beroemdste en meest succesvolle pornosterren, Jenna Jameson, schrijft in haar biografie :

“Maar toen vroeg Howard me of ik ooit mishandeld of misbruikt was. Het was die ene vraag waar ik niet voorbereid op was.”
“Nee, antwoordde ik Howard. Ik loog dat ik barstte. I was nog niet voorbereid om iemand iets hierover te vertellen[3], en ik was zeker niet voorbereid om om te kunnen gaan met Howards reactie. Ik wilde niet dat ook maar iemand zou denken dat ik in de industrie zat omdat ik een slachtoffer was.”
[4]

Seks was een machtsmiddel in de tijd van de Bijbel. Zowel mannelijke als vrouwelijke slaven werden seksueel gebruikt. Zoals steeds meer mensen het in onze tijd normaal vinden dat er een porno-industrie is, was het bij de Grieken de gewoonste zaak van de wereld dat tiener-jongens seksueel contact hadden met hun mentor. Ook was seks vaak een soort toneel-voorstelling. In de afgodentempels van de tijd van het Oude Testament vonden seksuele rituelen plaats in het midden van de menigte om bij de goden vruchtbaarheid af te smeken. Op het slagveld verkrachtten Egyptische soldaten hun overwonnen vijand als teken van macht, zoals mannen in de 21ste eeuw soms hun ondergeschikten onderwerpen aan ongewenste intimiteiten, en seks tegen hun wil. In de Bijbel worden deze verschrikkingen zeer stellig afgewezen. Leviticus 18 verwijst naar het seksuele rollenspel in de afgodentempels en noemt ze een gruwel.

Volgens de Rutgers Stichting heeft 80,6% van de christelijke mannen in de afgelopen maand porno bekeken[5]. Op Refoweb stelt seksuoloog Kees den Hamer ‘met redelijke betrouwbaarheid’ dat 60% van hen dat zelfs regelmatig doet[6]. Christenen leveren zo (onbedoeld en onbewust) een bijdrage aan het misbruik van vrouwen (en mannen) in de postmoderne tempels van het hedonisme.
Als jeugdouderling werd ik uitgenodigd bij een groep jongvolwassen mannen die met elkaar een kring vormden om over o.a. hun porno-verslaving en zelfbevrediging te spreken. Het begon met een rondje ‘opbiechten’, één voor één vertelden ze over hun porno-gebruik in de afgelopen weken. Sommigen waren al een tijdje ‘clean’, anderen waren toch weer voor de bijl gegaan. Terwijl ik luisterde naar hun verhalen begon ik te begrijpen hoe grootschalig en wijdverbreid de worsteling van veel mannen (maar ook vrouwen) met porno en seks is.

Wat ik zo mooi vond was dat ze geen excuses zochten. Eerlijk en open vertelden ze, en veroordeelde ze elkaar niet, maar moedigden ze elkaar aan om bij de porno weg te blijven. Het was ook geen vrome bedoening. Er werden grappen gemaakt, de gesprekken waren nuchter.
Meestal begon hun surfgedrag met eenvoudige naaktbeelden, maar al snel volgden ‘gewone’ seksuele handelingen, en al klikkend kwamen ze vaak terecht bij allerlei vormen van smerigheid en misbruik die ze in opgewonden toestand prachtig vonden, maar achteraf als ze weer ‘nuchter’ waren afschuwelijk. “Dat zou ik nooit met mijn vrouw willen doen!” zei een van hen.
Dat lijkt erg op de ervaringen van Kevin O’Flanagan, een enorme porno-fan die uitgenodigd werd om eens op een set te komen kijken. Maar toen hij de smerige en schokerende waarheid ontdekte over zijn geliefde films voelde hij afkeer in plaats van opwinding, en besloot hij te stoppen met pornosites bezoeken[7].

“In mijn eerst film werd ik erg ruw behandeld door drie mannen. Ze bonsde in mijn mond met hun penissen, en sleurden me alle kanten op alsof ik een bal was! Van binnen deed het zeer, alles deed pijn en ik kon amper lopen. Mijn openingen brandden en deden vreselijk pijn.” (Alexo Milano)

Pornografie is een moeilijk onderwerp. Er is geen eenvoudig antwoord voor mannen en vrouwen die in onze tijd zo eenvoudig toegang hebben tot de bevrediging van hun driften. Maar is het ook ‘fout’? Is het geen eigen keuze van de acteurs, die er goed voor betaald worden en er misschien zelfs wel van genieten? En kun je niet beter porno consumeren dan vreemdgaan? Is het geen manier om echte verkrachting en mishandeling tegen te gaan? Er zijn zelfs suggesties dat mannen die veel porno-films hebben gezien beter in staat zouden zijn hun vrouw te bevredigen.
Daar tegenover wordt beweerd dat porno slecht is omdat gebruikers minder tevreden raken over hun eigen seksleven, of zich niet meer aangetrokken voelen door hun eigen partner. Porno zou slecht zijn voor je libido, omdat je zonder prikkelende beelden niet meer opgewonden zou kunnen raken bij je normale seksleven. Het wordt slecht gevonden omdat je zit te kijken naar mensen die vreemd gaan met elkaar.

Al die bovenstaande voors en tegens overtuigen mij niet. Het zijn allemaal excuses en schijnargumenten. Want betekent dat dat je wel door kunt gaan met je porno-gedrag als je wel een goed seksleven hebt? Of dat singles niets fout doen als ze seksfilms kijken? Is porno dan geen probleem als je libido prima in orde blijft? Als je de redenen voor het stoppen met je gedrag alleen maar in jezelf zoekt, dan zul je ook telkens weer smoezen vinden om door te mogen gaan.
Proberen te stoppen met porno doe je niet alleen voor jezelf, zelfs niet alleen voor je partner. Je doet het omdat er enorm veel leed plaatsvindt in de porno-industrie. Wie wil er deel uitmaken van het grootschalig misbruik van vrouwen (en mannen)? Als je porno consumeert zit je daadwerkelijk te kijken naar het misbruik zelf. Je wordt opgewonden van de ellende die een ander meemaakt.

“Het was een zeven jaar durende marteling. Ik voelde me ellendig, ik was alleen, uiteindelijk zocht ik mijn heil in drugs, en deed een zelfmoordpoging. Ik wist dat ik eruit wilde, maar ik wist niet hoe ik er uit kon.” (Jenna)

Maar zijn er dan niet veel porno-actrices die vrijwillig en met veel plezier werken in de seks-industrie? Dat zal ongetwijfeld. Zoals er in de oudheid ongetwijfeld ook tempelprostituees zijn geweest die hun werk met plezier of een heilige overtuiging uitvoerden. Er is geen enkele reden om porno-actrices en prostituees te stigmatiseren. Kritiek op de seks-industrie is geen kritiek op elke sekswerker. Het is ook geen aanval op het recht van elke vrouw om te kiezen welk beroep ze wil uitvoeren, of wat ze met haar lijf of haar leven wil doen. De neiging om direct met verboden en politieke maatregelen te komen wil ik onderdrukken.
Het gaat om de vraag die je als mens aan jezelf moet stellen. Wil je zelf genieten van het materiaal terwijl je weet dat veel van de actrices die op je scherm verschijnen niets anders zijn dan moderne slaven? Wil je jezelf bevredigen terwijl je kijkt naar vrouwen die de porno-industrie ingerold zijn nadat ze als kind misbruikt zijn, of verkracht zijn. Jenna Jameson[3] en Kim Holland[8], om de beroemdste porno-sterren uit Amerika en Nederland te noemen, zijn beide daar slachtoffers van.

Hoeveel procent van het pornomateriaal dat je bekijkt mag misbruik bevatten? Is het prima als 1 op de 100 foto’s die je ziet niet oké is? Mag 1 op de 10 filmpjes mensen bevatten die op dat moment beschadigd worden? Hoe zit het met materiaal waarop de acteur of actrice nog akkoord is met de gang van zaken, terwijl ze later dieper wegzakt in handelingen en scenes die ze nooit had gewild? Hoe zit het met scenes waar de pornoactrice met volle bewustzijn aan meewerkt, terwijl ze zonder dat ze dat doorheeft zichzelf traumatiseert, en later daar de gevolgen van ondervindt? Wat vind je van actrices die vrijwillig meewerken omdat ze buiten de industrie geen perspectief meer zien op werk en inkomen? Die bij opnames na zware druk dingen doen waarvan ze vooraf gezworen hadden dat het niet zou gebeuren? En gaat het om 1 op de 100 en 1 op de 10, of is het werkelijke aantal gevallen van misbruik eigenlijk veel hoger?

“Zoals de meeste porno acteurs, herhaalde ik deze leugen. ‘Ik doe alleen wat ik prettig vind! Ik zou het niet doen als ik het niet prettig zou vinden!’ Wat een ongelooflijke leugen! Ik deed wat ik moest doen om ‘werk’ te krijgen in de porno” (Vanessa Belmond)

Dat zijn geen manipulerende vragen, de meeste mannen willen dat namelijk echt niet. Alleen mensen met een stoornis genieten van beelden van mensen die beschadigd, mishandeld of misbruikt worden. Zonder deze stoornis houden porno-gebruikers zich voor dat het allemaal acteerwerk is. Uit de talloze verklaringen van (ex)-pornoactrices blijkt dat dat vaak niet het geval is.
Het is ook nog maar de vraag of je seks wel echt kunt acteren. In het engels worden de actrices en acteurs ook meestal ‘performers’ genoemd. Ze hebben feitelijk seks. Het gaat om het werkelijk binnendringen van het lichaam van echte mensen. Als er bij iemand ingebroken is heeft die persoon vaak een trauma. Meestal niet alleen omdat er wat gestolen is, maar omdat er iemand ongewenst binnenkwam. Zelfs als we iemand uitgenodigd hebben in ons huis voelen we ons aangetast in onze integriteit en waardigheid als die persoon zich op ons terrein gaat misdragen. Het binnendringen van een lichaam gaat nog veel verder. Allereerst wordt de intieme zone rond ons lichaam doorbroken. Het liefst houden we mensen op afstand, pas als we iemand echt vertrouwen laten we die persoon dichtbij komen. Denk maar aan de lastige situaties op het werk als die ene collega je wil zoenen met oud&nieuw.

Daarom is seks ook zo intiem. Het is niet alleen een bepaalde biologische activiteit die je een gevoel van genot geeft. Er is ook een emotioneel aspect, er is intimiteit. Een vrouw opent zich voor een man en laat hem haar lichaam binnendringen, en hij laat daar ook wat achter.
Als een vrouw dat vrijwillig doet is seks mooi. Het is niet aan mij om te beweren dat niet zo op een filmset zou kunnen gebeuren. En hoewel ik er persoonlijk moeite mee heb om te geloven dat het zelfs prima kan zijn als een vrouw vrijwillig meerdere vreemde mannen tegelijk seks met haar laat hebben, is ook dat oordeel niet aan mij.
Waar ik wel wat over kan zeggen is dat het ontoelaatbaar is als seks en groepsseks gebeurt zonder dat de vrouw daarmee akkoord is, of daar pas na aandringen onder grote druk akkoord mee is gegaan. Of dat ze stapje voor stapje steeds meer gedwongen wordt om akkoord te gaan met dingen die ze vooraf liever niet had gedaan. Ook is het ontoelaatbaar om misbruik te maken van vrouwen die in een zwakke positie zitten vanwege allerlei omstandigheden, waardoor ze dingen doen die ze normaal gesproken absoluut niet eens zou overwegen. We laten mensen die diep in de schulden zitten ook niet onder het minimum loon werken. Dat gaat tegen alle vormen van beschaving in. De integriteit van het menselijk lichaam is een grondrecht. Het genieten van misbruik van anderen is een vorm van barbarij.

“hij zette zijn voet op mijn hoofd en ging er op staan terwijl hij me van achteren nam. Ik flipte en begon te brullen; ze stopten met filmen en stuurde me naar huis met een verminderde betaling.” (Jessi Summers)

En daar komt de grote paradox tevoorschijn. Hoe is het mogelijk dat beschaafde, liefdevolle mensen met een goedwerkend geweten toch meewerken aan het instand houden van de porno-industrie? Er is geen oordeel nodig om die vraag te beantwoorden. Kennelijk veranderen onze oerdriften ons soms van gewetensvolle mensen in lustbevredigende solisten. Een moralistisch vingertje of een donderpreek helpt daartegen niet.
Er is een diepe overtuiging nodig dat we mensen kapot maken. Een overtuiging die groter is dan onze lustgevoelens. Een innerlijke stem die ons ook aanspreekt als we het denken hebben uitgeschakeld. Maar die stem kan ook van buiten komen. Als je wilt stoppen met je porno-gewoonte kun je ook vrienden aanspreken en met elkaar een kring vormen. Elkaar bevragen en steunen. Je kunt je partner erbij betrekken, en hem of haar vragen om jou regelmatig te bevragen. Het is belangrijk dat we elkaar niet veroordelen. Het is belangrijk om te weten dat voor veel christenen de drang om de eenvoudig beschikbare beelden te bekijken vele malen hoger is dan hun integere en gemeende wens om erbij vandaan te blijven.
Maar dat is nooit een excuus. Je kunt nooit zeggen dat je er niks aan kon doen omdat de drang nu eenmaal te groot was.
Een andere oplossing is zelfbevrediging als je merkt dat je al de verkeerde kant op aan het klikken bent. Het is jammer dat veel christenen zijn gaan denken dat zelfbevrediging een zonde is. Daardoor is een begaanbare oplossing ineens uit zicht geraakt! (In het 3e deel van deze serie leg ik uit dat zelfbevrediging geen zonde is).

Het belangrijkst is het dat de porno in de kerken uit de taboesfeer wordt gehaald. Laten we er elkaar eerst maar eens bewust van maken dat het grootschalig gebeurt. Niet meteen met naam en publieke testimonials, dat leidt helemaal nergens toe. Dan staat er ineens één iemand centraal, en gaat het om de vraag hoe goed (of hoe slecht) hij (of zij) er mee om gaat. De meeste mensen hebben niks aan een verhaal van iemand die het wel lukte om ‘eruit’ te komen, en ook niets aan het verhaal van een ander ‘die er niet uitkomt’.
Het eerlijke gesprek kan beter plaatsvinden in een kleine groep met vertrouwelingen, niet op een podium. Zo’n groep hoeft niet alleen uit mensen te bestaan die zelf verslingerd zijn of waren. Bewogen gesprekspartners die zelf geen behoefte hebben aan porno kunnen een hele belangrijke rol spelen.
Er is een sfeer nodig in de kerken waarin niemand er meer van opkijkt dat er veel porno-gebruik is, zonder dat dat geaccepteerd wordt. Geen makkelijke one-liners met opgeheven vingertjes van de kansel. Niemand is ermee geholpen dat de dominee nog even onderstreept dat het echt niet mag. Dat is de makkelijke weg. Geef eerlijke aandacht waarin zowel plaats is voor het leed dat er plaatsvindt, als de worsteling waarin medechristenen zelf dreigen te verdrinken. Het is begrijpelijk, voor dominees is het ook niet makkelijk om hier over te spreken. Voor sommigen omdat ze er zelf ook mee worstelen, voor anderen omdat de postmoderne technologie erg ver van hun bed staat. En vind maar eens de juiste woorden. Laten we in ieder geval niet wachten met (s)preken tot we zelf ‘het goede pad’ gevonden hebben. In de kerk spreken al millennia lang zondaren over zonde en genade.

Een laatste aanmoediging voor pornogebruikers is dat je de lat niet te hoog hoeft leggen. Leef niet van schuldgevoel naar faalervaring, alsof je leven pas zin heeft als je jarenlang helemaal vrij van porno (of welke zonde dan ook) bent. Alles wat we doen is gebrekkig. Idealiter zou ik hier moeten schrijven dat je direct volledig moet breken met je foute surfgedrag. In de praktijk lukt dat vaak niet. Soms houden mensen het een tijdje vol, en vallen ze daarna nog veel harder terug. Als volledig afstand nemen je niet in één keer lukt, of telkens op een mislukkig uitdraait, kun je ook nadenken over andere manieren om de impact, de tijd, en de inhoud van je surfgedrag in te perken. Dank God voor elke keer dat het goed gaat, in plaats van alleen maar te somberen over elke keer dat het misgaat.

“Ik was ontzettend van streek maar zij stopten niet. Ze bleven filmen. Ik vroeg hen om de camera uit te zetten maar ze bleven doorgaan.” (Regan)

Hoe dan ook, zie jezelf niet als slachtoffer. Seksualiteit is gaaf en mooi. Het is mooi om een seksueel mens te zijn met seksuele neigingen en wensen. Je bent gezond. Er zijn ook veel mensen die worstelen met een gebrek aan libido. Dat maakt het ook zo paradoxaal. Kan je seksverslaafd zijn, of is dat net zoiets als waterverslaafd zijn? De vraag is alleen: Hoe ga je om met je seksuele lusten?
Denk aan de vele slachtoffers van de porno-industrie, hou hen in het oog bij je pogingen om heiliger te leven. Je doet het niet alleen voor jezelf, maar ook en misschien nog wel het meeste voor je naaste. Seksueel misbruik is een gruwel. Dat was het in de tijd van Leviticus en bij de Romeinen en de Grieken, dat is het nu in onze tijd van beschaving nog steeds. Het maakt de ander kapot, terwijl we juist geroepen zijn om onze naaste lief te hebben.

“Het misbruik dat plaatsvindt in de industrie is totaal verschrikkelijk. De manier waarop deze jonge dames behandeld worden is compleet ziek en hersenspoelend.” (Jessie Jewels)

 


Serie: Christenen en seks
Inleiding: Een goed, bijbels verhaal over seks
1. Begeren en fantaseren
2. Dungeons & Dragons
3. Zelfbevrediging
4. Porno
5. Seks & huwelijk (volgt)
6. Echtscheiding (volgt…)
7. Seks voor het huwelijk (volgt…)


voetnoten:
[1] https://starsandmelodies.tumblr.com/post/60043079800/ex-pornstars-on-the-porn-industry, https://fightthenewdrug.org/10-porn-stars-speak-openly-about-their-most-popular-scenes/
[2] https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/de-hoge-prijs-van-gratis-porno-de-pornowereld-is-flink-veranderd-in-de-laatste-tien-jaar~bb72e3a5/
[3] Jenna Jameson is slachtoffer van groepsverkrachting en werd na mishandeling voor dood achtergelaten.
[4] Jenna Jameson, How to Make Love Like a Porn Star: A Cautionary Tale, 2010, p391,395
[5] http://www.theologieede.nl/geloof-versterkt-pornoverslaving/
[6] https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20518/man-pornoverslaafd/
[7] http://But discovering the sordid and shocking truth behind his beloved dirty movies left Kevin feeling repulsed instead of aroused.
[8] https://www.ad.nl/show/kim-holland-wil-lotgenoten-seksueel-misbruik-weer-laten-genieten~a9b6de97/?referrer=https://www.google.com/

Reacties